Čárové kódy nás doslova obklopují. Máme je na různých produktech, potkáváme je v internetovém bankovnictví, nebo mohou být zdrojem dat na marketingových kampaních či kulturních akcích. Jenže který z nich je nejoblíbenější?
I přesto, že se používají globálně platné čárové kódy v různých oblastech jako je velkoobchod a maloobchod, farmacie nebo logistika, tak ten nejoblíbenější máme víceméně všichni zdarma v ruce. Největším hitem je totiž zcela právem QR kód. A dnes se na něj podíváme trochu podrobněji.
Jaká je funkce QR kódu?
Důležité je zmínit, že existují dva typy čárových kódů podle toho, jakou formu obsahu mají. Takzvané statické čárové kódy víceméně kódují celou informaci do své vlastní podoby. Vedle toho pak existují dynamické QR kódy, které fungují čistě jako odkaz. Sdílenou informaci lze měnit dle potřeby.
Tento odkaz může mířit do různé prodejní databáze, do online prostředí i kamkoliv jinak. Hlavní na tom všem ale je, že na rozdíl od jiných kódů, je plně dynamický. Odkaz totiž míří na jedno umístění, kde se data mohou v průběhu času měnit. Výsadou QR kódů je, že vzhled při změně obsahu zůstává stejný.
Dostupné pro kohokoliv z nás
S čárovými kódy typu QR se tak setkáváme opravdu na každém rohu. Najdete je dokonce i na místech, jako jsou restaurační menu. Důvod je prostý. Generátor QR kódů ve své základní podobě vlastně může mít po ruce kdokoliv z nás. Jedná se o volně dostupný nástroj, který umožní tvořit komukoliv a kdykoli online QR kódy. Pro potřeby společností, nebo dokonce bankovnictví, jsou ale pochopitelně mnohem sofistikovanější a bezpečnější varianty kódů. Tyto generátory jsou pak samozřejmě zpoplatněné.
Není jako běžný čárový kód
Ačkoliv každý čárový kód má svůj trochu specifický vizuál, většinou se odlišuje v drobnostech, jako je třeba ohraničení čtecí plochy nebo přidané číselné údaje. Jinak je nudný a víceméně velice podobný. Naopak dobrým příkladem, kde lehce změníte celkový vzhled, jsou právě QR kódy. Vzhledově jsou mnohem příjemnější a lépe se s nimi pracuje. Na rozdíl od jiných kódů navíc podporují možnosti zcela změnit jejich design a přizpůsobit účelu užití i třeba firemní identitě.